project lead Corporate Design
Project management of the Corporate Design process
included:
-intervention into the recently started process of installing a new website by raising awareness about the potential and necessities of (graphic) design at the Board meeting + writing conceptual framework
for re-design
=received a Carte Blanche for implementing a whole new Corporate Design instead
-briefing and 'market analysis' incl. best practises
-designers selection process and budgeting
-leading design process
-putting the gender star in the brand name Schwules Museum* into question
=ended in it being removed from its name
-defending new design at Board meetings, staff meetings, volunteers meetings, members meetings
=caused a lot of stirr, even up to the point of the Board receiving a petition to resign immediately=emotionally very hard labour
old design:
new design includes:
- logos (word and image)- fonts
- website- print: poster campaign, flyers, postcards
- online: Social Media (Facebook, Instagram, Youtube)
- Stationary: business cards, templates for correspondence, letters ,etc.
- exhibition items: handouts etc., shop merchandise, ...
www.schwulesmuseum.de
Pressemitteilung:
Mit einem neuen visuellen Erscheinungsbild knüpft das Schwule Museum an den radikalen, selbstbewussten Geist seiner Gründerjahre an. Dynamisch, richtungsweisend und modern positioniert es sich jetzt stärker denn je als zeitgenössisches Museum an der Schnittstelle von LGBTIQ*-Community und Kulturinstitution.
Seit 1985 ist eine der größten Stärken des Schwulen Museums seine Fähigkeit, die Anforderungen eines professionellen Museumsbetriebes mit denen eines mit größter Leidenschaft und viel Herzblut ehrenamtlich getragenen Vereines zusammen zu bringen. Heute ist es sowohl ein intimer Berliner Community-Ort als auch eine international renommierte Institution für die Archivierung und Vermittlung von LGBTIQ*-Geschichte und Kultur.
Die visuell eigenständige Sprache des Museumsauftritts soll sowohl neue Zielgruppen auf die einzigartige Programmpolitik des Schwulen Museums aufmerksam machen als auch dem Charakter des Hauses und seiner Institutionsgeschichte Rechnung tragen. Neben prägnanten Hausschriften und einer typografischen Neugestaltung der Wortmarke “Schwules Museum” wird auch die neue Bildmarke “SMU” eingeführt.
Die von der bereits intern und extern geläufigen Abkürzung SMU inspirierte Bildmarke soll in Zukunft den Veränderungsprozess und queeren Charakter der Institution visuell begleiten – durch permanente Erneuerung und Erweiterung des Designs, was parallel zur permanenten Erneuerung der Institution und ihres Selbstverständnisses läuft. D.h. es existieren diverse Versionen der Bildmarke, die permanent ausgetauscht werden. Das neue Farbsystem, bestehend aus den Grundfarben des Körper- und des Lichtfarbraumes, aus deren Mischung sich alle Farben auf Monitoren und im Druck erzeugen lassen, deutet das Spektrum an, in dem wir den “Regenbogen” zukünftig ausgestalten wollen. Keines dieser Elemente steht dabei für sich alleine, stattdessen werden sie mit der Zeit, wenn sie auf verschiedene analoge und digitale Kommunikationsmedien angewendet werden, die Lebendigkeit und Diversität des Museums in seiner inhaltlichen Arbeit wie in seiner personellen Struktur repräsentieren.
Gerade die letzte Aufgabe versuchten wir in den letzten Jahren über den Zusatz des “Sternchens” hinter unserem Namen umzusetzen. Häufig wurde uns dabei zurückgespiegelt, dass genau dieser Stern von denen, die er inkludieren sollte, als unzureichend oder als eine “Reduktion zur Fußnote” gesehen wurde. Die visuelle Lebendigkeit unseres neuen Designs ist ein Versuch, unseren Öffnungsprozess hin zu einem Haus für die Repräsentation aller Positionen und Menschen aus dem LGBTIQ*-Spektrum nun besser und ehrlicher einzulösen. Deshalb werden wir in Zukunft auf den Stern als Bestandteil der Wort- und Bildmarke verzichten.
Zu dem umfangreichen Relaunch des Designs gehört die komplette Neuentwicklung der Museumswebsite, welche fortan die tragenden Säulen des SMU – Ausstellungen, Archiv, Bibliothek, Vermittlungs- und Veranstaltungsprogramm – gleichberechtigt nebeneinander präsentieren wird. Diese ist nun endlich mobil bedienbar und wurde entlang aktueller Standards entwickelt. Weiterhin wird es eine umfangreiche Umgestaltung aller Kommunikationsmittel des SMU geben, inklusive neuer Merchandise-Produkte für den Museumsshop.
Das neue Corporate Design des Schwulen Museums ist das Ergebnis einer umfangreichen Zusammenarbeit mit dem international renommierten Design- und Research Studio Goys & Birls aus Amsterdam.
Projektleitung:
Vera Hofmann / Jan Schnorrenberg (SMU)
Konzept, Design, Art Direction
Goys & Birls
Press release:
The new look of Schwules Museum in Berlin reconnects with the radical and self-confident spirit of its origins in the mid-eighties. Dynamic, innovative and more modern, we establish ourselves more than ever before as a contemporary museum at the cross-section of LGBTIQ* community and cultural institution.
Since its founding in 1985, it has been one of the great strengths of Schwules Museum to combine the passion of an association (“Verein”), run by volunteers with great passion and pride, with the specialized demands towards a professional museum. Today, we are an intimate community center in the heart of Berlin-Tiergarten, and at the same time an internationally renowned institution for archiving and presenting LGBTIQ* history and culture via exhibitions, events and education programs.
The highly individual visual language of the new museum appearance is intended to interest new target groups for our singular programmatic policy, reflecting the character of our house and history. Apart from bold new fonts and a novel design of our brand name (“Schwules Museum”), we also introduce a new logo: SMU. The SMU abbreviation has been used internally and externally for years. The new SMU logo highlights the process of change our museum has undergone, and also nods at its queerness by using the three letters in constantly changing format. You will find many variations of SMU – in many shapes and colors – in our publications, on our website, and on handouts. They all reflect the evolution and re-definition of a “faggot” museum to a “queer” museum. For this, we use a new color system that is composed of primary colors (CMYK and RGB) that by mixing create all possible colors of the "rainbow". None of the elements stand alone. Their constantly varying combination represents the vitality and diversity of the museum – in its exhibition content but also its staff structure.
In the recent past we tried to express the diversity of our exhibitions and activities as well as that of our staff and volunteers with the added all-inclusive “gender star” in our name. The feedback we received, however, was that many of those we wanted to include felt excluded or “reduced to a mere footnote.” The visual vitality of our new design is an attempt to express the opening of our institution towards and the inclusion of all people from the LGBTIQ* community. We hope this will be more honest. That is why we have also decided to drop the star from our branding, in the name and logo.
Part of our design relaunch is the development of a new museum website. From now on, it will feature the various departments of our institution – exhibitions, archive, library, education and event program – as fully equal next to one another. And: the website can now be navigated on mobile devices without a problem.
In the future, we will also offer new merchandise products in our museum shop with the new corporate design.
The relaunch is the result of a cooperation with the internationally renowned design and research studio Goys & Birls in Amsterdam.
Project management
Vera Hofmann / Jan Schnorrenberg (Schwules Museum)
Concept, design, art direction